FAKTUM | 2012/06/21 Reportage

Fröken Sverige har över sextio år på nacken. Hon har levt ett hårt liv, kramats sönder av sponsorer och bannlysts från medier. De senaste åren har olika entreprenörer försökt skicka ut henne i rampluset med nytt namn och makeover. Frågan är bara om hon har något kvar att ge?

– Det är ingen tvekan om vem som äger Fröken Sverige, säger Panos Papadopoulos, mer känd som baddräktskungen Panos Emporio, över telefon.
– Jag köpte namnet ”Fröken Sverige” 2004, och rättigheterna är fortfarande mina.
Men någon Fröken Sverige har inte korats de tre senaste åren, och inte heller under 2012 kommer någon svensk fröken få bära titeln. ”Ett medvetet val”, enligt Panos.
– Hela tävlingssättet måste ändras. Jag vill modernisera. Men det uppskattades inte av ledningen för Miss Universum, med Donald Trump i spetsen.
Fröken Sverige har varit en riktigt dålig affär för Panos. Han har ”förlorat miljonbelopp”. Det är med viss bitterhet i rösten han konstaterar att ”om svensk media hade visat lite mer nyfikenhet för det nya konceptet” hade Sverige kunnat inspirera övriga länder att uppdatera tävlingen. Panos huvudinvändning är – paradoxalt nog– baddräktsmomentet.
– Kvinnor ska inte behöva bli intervjuade i badkläder. Det är förnedrande att svara på frågor om utrikespolitik i bikini.
Panos hamnade i kläm mellan de som tyckte att hela tävlingen var förlegad och skulle skrotas och Miss Universum-arrangörerna som insisterade på baddräkt. Men Panos har inga planer på att sälja titeln vidare.
– Jag tror fortfarande att det är ett otroligt starkt varumärke, men just nu ligger vi lågt. Vi måste få med oss media och näringslivet och göra en bra grej. Inte som alla de här andra hemmagjorda och amatörmässiga tävlingarna. Folk försöker komma runt att jag äger varumärket genom att utse ”Miss Universe Sweden” ”Miss World Sweden”, ”Miss Earth Sweden”, ”Miss Klimat Sweden” ”Miss Tallrik Sweden”, ja jag vet inte vad de heter allihopa, säger baddräktskungen med irriterad röst.
Fröken Sverige ligger alltså i dvala. Surfar man in på tävlingens hemsida möts man av bilder på (enbart) blonda kvinnor och ett två år gammalt meddelande om att tävlingsledningen återkommer med mer information sommaren 2010.
Konkurrenten Miss World Swedens hemsida är mer uppdaterad. 198 kandidater får gå på audition till den slutliga tävlingen. På hemsidan står det att hälften av dessa ska träffa juryn på det nyöppnade Clarion Post Hotel i centrala Göteborg i början av maj. Inga blondiner syns på första sidan.

Packad publik
– Jag skulle tippa på att cirka 80 procent av tjejerna som har anmält sig är nysvenskar. Torzan Torssell lutar sig bakåt i fåtöljen på Eriksbergshallen. Det har varit en lång dag för Torzan, som är inhyrd projektledare för Miss World Sweden.
Med en dags förvarning fick hela arrangemanget flyttas från Clarion till Hisingen eftersom ett bröllop ”hade brett ut sig lite” på hotellet. Sen behagade bara hälften av de utvalda kandidaterna dyka upp. Men Torzan, vars uppdrag i huvudsak går ut på att ”brandwasha Miss World Sweden”, samt intervjua kandidater och sköta presskontakter, är ändå nöjd.
– Vi har träffat jättebra tjejer här i dag. Flera stycken som verkligen känns aktuella för titeln.
Hur Torzan ser på Fröken Sverige i Panos tappning?
– Det där med att han ska köra tävlingen utan baddräkter känns ju lite som att köra en bil utan bensin. Samtidigt är det viktigt att det inte blir kvinnoförnedrande.
För några år sedan var Miss World Sweden en nattklubbsföreteelse, som enligt Torzan var ”sunkig”.
– Man slängde upp ett gäng tjejer på en scen i Örebro framför en packad publik. Tjejerna hade man plockat upp tidigare på dagen. Allt det där är sådant som vi måste komma ifrån.

På behörigt avstånd från rampljuset
Liksom i fallet Miss World Sweden har licensägarna till Fröken Sverige skiftat frekvent de senaste åren. 2004, innan Panos tog över, sköttes Fröken Sverige av fotografen Bingo Rimér och pojktidningen Moore. Ett uttalat mål var då att ”tvätta bort helyllestämpeln” och satsa mer på sex.
Innan dess ägdes tävlingen under lång tid av Vecko-Revyn och sändes på teve. Men i Eriksbergshallen finns inte en enda företagslogga någonstans och jag är den enda journalisten på plats.
– Förra året gjorde vi ganska mycket pr, berättar Torzan.
– Men det gav ingen vidare utdelning. Tidningarna sa bara ”vi håller inte på med skönhetstävlingar”. Det är synd, för den yngre generationen är intresserad. De är uppvuxna med ett ständigt rumpvickande på MTV och tycker inte det här är något kvinnoförnedrande. Bland invandrare är intresset enormt! Kurdiska föreningens tidning tycker till exempel att det är skithäftigt, det vi gör.
Innan jag lämnar Eriksbergshallen får jag en pratstund med Melissa Tavakoly, vars klasskompis anmält henne till tävlingen. Hon berättar att hon studerar biomedicin och vill hitta ett botemedel mot cancer. Bikinimomentet av tävlingen tyckte hon inte var särskilt farligt.
– Äh, jag är rätt casual med sånt där. Jag är mer nervös för hur jag ska svara på frågorna.
Den 28 juni koras Miss World Sweden. Två månader senare utses Miss Universe Sweden. I sommar väljs även Miss International Sweden och Miss Earth Sweden.
Allt på behörigt avstånd från rampljuset. Men Fröken -Sverige kommer lysa med sin frånvaro, även i år.

Text: Ina Lundström Bild: Mario Prhat

 

TEXT:

BILD: skriv ut sidan