FAKTUM | 2018/03/26 Nyheter, Reportage

”Vi var båda dåliga på stepp. Ja, allt som handlade om takt.” Johanna om de gemensamma åren på Performing Art School som ledde fram till beslutet att inte bli musikalartist.

Allt började med ett starkt ogillande som upplöstes i ett praktgräl. I dag har Frida Thelin och Johanna Hedberg en dröm, ett hopp, ett liv och film tillsammans.

Fyra kvinnor går med i en ishockeyklack och får utlopp för en massa känslor som hållits tillbaka. Kärleksyttringar och avgrundsvrål i en befriande röra, i ett sammanhang där allt är både tillåtet och naturligt. Vad händer i en mansdominerad supporterkultur när kvinnor kliver in i den? Frida Thelin och Johanna Hedberg sitter inne med svaret. I ett års tid har de dokumenterat, observerat och tänkt till.
– Och nu sitter vi i den här soffan och försöker skriva ner den här filmen, säger Johanna.

Ett arbete som de kan fokusera på tack vare ett långfilmsstöd från Sandrews.
– Manuset ska vara klart i maj, men just nu är det lite stressigt att få ihop vardagen. Vi har precis fått ett jobb på Expressen också och måste försöka komma på idéer även där, säger Frida.

Det är hon som håller ordning på schemat och stressar upp sig inför deadlines. Johanna står för tidsoptimismen och ”det-ordnar-sig” – attityden. Tillsammans är de ett fullgott lag.

Och det går bra nu. Fyra års slit i liten etta med våningssäng, jobb dygnet runt, extraarbeten för att täcka räkningarna och en sällsynt förslagenhet har lett dem fram till filmarbete på heltid i en rimligt rymlig tvåa med varsin sovplats. De gör inte bara allt tillsammans, de gör också allt i sina filmer, från ax till limpa: manus, regi, skådespeleri, klippning.

”Jag kan vara väldigt spontan när det gäller att hitta flyktvägar.” Frida om att tacka ja till Johannas erbjudande om att flytta med henne upp till Stockholm.

Ni kan redan ha sett dem. I humorserien Tanja & VeraThe Moderna Story, en reklamfilmsserie producerad för Moderna Försäkringar publicerad på expressen.se har de roat tittarna med förstagångsföräldrars mer eller mindre hysteriska karaktärsdrag. En andra säsong av serien finns ute nu och uppdraget har också lett till ett nytt filmprojekt: Expressen har bett dem att göra en humorserie om – Expressen.
– Vi tänker oss en variant av The Office, säger Frida.

I hennes och Johannas version är det två kvinnor i huvudrollerna. Praktikanter på kvällstidningen, en situation de kan hämta inspiration från i verkliga livet, när de nu tillbringar två dagar i veckan på redaktionen.

Ironiska situationer kring småbarnsföräldrar, kvällstidningsmurvlar eller ishockeyklackar är sådant de ständigt samlar material till, bara genom att vara vakna och registrera sin omgivning. Själva har de inga barn och när vi pratar om ämnet familjebildning glider samtalet över i varför de är som de är och har valt som de valt.
– Vi passade inte in i de småstadsmiljöer vi växte upp i, säger Frida.
– Ingen av oss vill ”bli vuxen” och bilda familj på det sätt som förväntas där. Vi vill ju ha det såhär, säger Johanna och slår ut med armarna där hon sitter uppkrupen i soffan med benen under sig.

Frida tar stafettpinnen: 
– Man blir ifrågasatt om man väljer att leva som vi. Samtidigt tror jag att vi kan inspirera andra.

Arbetssoffan står nu i den fjärde lägenheten de delar och under åren som gått har de varit kära, haft förhållanden och det har fungerat. Eller i alla fall inte spruckit på grund av relationen de har med varandra.
– Självklart är det viktigt att min partner tycker om Johanna, eftersom jag tillbringar så mycket tid med henne, men det är väl viktigt för alla att ens kille gillar ens bästis, resonerar Frida.
– Och just nu träffar vi båda två en kille, säger Johanna och rättar sig snabbt:
– Ja, alltså inte en kille utan varsin.

Det är mycket skratt i arbetsbostaden där visionen är att inte ha ett inrutat liv, att aldrig behöva sitta ensam och deppa och att alltid vara ärlig – en viktig ingrediens med effekten att konflikter mycket sällan uppstår. Irritationer i det här hushållet är närmast kopplat till låg sockerhalt. Att äta bra och regelbundet är även det ett gemensamt fokus för filmparet.

Att leva som man lär är viktigt för trovärdigheten. Kortfilmen Säg det igen, handlar om hur svårt det är för många att säga ”jag älskar dig”, också till sina allra närmaste, sina egna barn. Filmen är ett exempel på en erfarenhet de själva bär med sig hemifrån och den har därför utmanat familjerelationerna. Men Frida och Johanna är övertygade om att det är bättre att lufta sina känslor än att gräva ner dem.
– Alla familjer har saker de behöver snacka om.

Inom produktionsbolaget Tanja och Vera har det också blivit film om kärleken man kan känna till en hund. I SVT går serien Ett hundliv, där tjejernas åtta minuter långa Himlen är full av hundar utgör ett avsnitt. En berättelse om Britt-Sofie, 85, som inte kan leva utan hundar.

Långfilmen under produktion, med arbetsnamnet Hejarklacksmetoden, kan ses av publik år 2020 om allt går som det ska. Ytterligare en långfilm finns på idéstadiet. Än så länge är bara titeln klar – och presenterad för Colin Nutley. Ja, Johannas och Fridas egen resa är en ganska fartfylld roadmovie.

De gick tre år i samma klass på Performing Art School i Göteborg utan att prata med varandra.
– Jag tyckte att Johanna inte tog någonting på allvar och Johanna tyckte att jag var jättepretto, säger Frida.

Ett år efter avslutad utbildning möttes de igen av en slump, och allt fick sin förklaring:
– Jag hade ett behov av att bevisa att jag dög eftersom ingen i min familj trodde på min satsning att bli musikalartist, säger Frida.
– Och jag var oseriös under utbildningen för att jag helt enkelt inte tyckte det var kul att gå där. Det var inte musikalartist jag ville bli, säger Johanna.

När den insikten landat bestämde sig Johanna för att flytta till Stockholm och jobba som filmskådespelare. Det oväntade mötet med Frida ledde till att de upptäckte en gemensam dröm. Två månader senare bodde de ihop i huvudstaden och började gå på castings – som konkurrenter. Det urartade ganska snart i ett jättegräl med skrik och gråt. Efter det så klickade det till och de kom istället fram till att de skulle börja jobba ihop – och filma själva. Två alias, Tanja och Vera, skapades och de båda drog till filmfestivalen i Cannes där de ljög om att de höll på med en dokumentär om människor som är rädda för att bli vuxna. Åtta dagar av bubbel och bisarra möten förflöt och av allt material de samlat på sig blev det sedan en tummetott.
– Det blev inte alls vad vi hade tänkt oss men det blev en kortfilm (Family Pack) som vann pris och sedan har det rullat på, säger Frida.

De är orädda för att pröva saker och tycker att det också finns något befriande i att det ibland går åt helvete. Men har en tvingande regel:
– Varje dag måste vi vara glada för något, komma framåt på något sätt – och känna mycket, säger Johanna.


FRIDA OCH JOHANNA. Bästa vänner som bor och jobbar tillsammans, tagit lån tillsammans och satsat allt på en gemensam dröm kan väcka frågor och avund.

Tanja och Vera

Är: Ett produktionsbolag startat av Frida Thelin och Johanna Hedberg.

Gör: Kortfilm, dokumentärfilm, reklamfilm och långfilm.

Aktuella: I SVT med ”Himlen är full av hundar”, visas på svt.play och i SVT den 22/2 som en del i serien ”Ett hundliv”. Med andra säsongen av serien om ”Tanja & Vera – The Moderna Story” på expressen.se. Med sitt första långfilmsmanus under arbetsnamnet ”Hejarklacksmetoden”, som beräknas vara klart för bioduken år 2020.

 

TEXT: Malin Clausson

BILD: Per Englund skriv ut sidan


RELATERADE ARTIKLAR
TAGGAR