FAKTUM | 2013/10/30 Reportage

l1

Leila K och Petter Wallenberg.

Leila K är den svenska hiphopens gudmor och gjorde internationell succé som eurodiscodiva under tidigt 90-tal. Numera är hon hemlös med ett otal snatteribrott på sitt samvete. Petter Wallenberg har kartlagt en levande legend.

TEXT: AARON ISRAELSON            BILD: TANIA MARTI

Du har skrivit en bok om ett väldigt kaotiskt liv. Hur kaotiskt var skrivandet?
– Jag bodde inte i Sverige när jag började skriva. Jag skulle åka hem och släppa min bok Bögjävlar och dagen innan sprang jag på Leila K på gatan och frågade om hon inte skulle komma och uppträda på festen. Det gjorde hon och vi bestämde att vi skulle jobba på lite låtmaterial ihop. Jag kom tillbaka in i Sverige via bakvägen från gatan.

Redan som mycket ung hängde Leila K i Nordstan om kvällarna. Hur var hennes familjesituation?
– Hon kom från en konservativ muslimsk familjebakgrund, men ville leva som västerländsk raptjej. Boken handlar om vad som händer med en person som bryter sig ut ur alla kulturella ramar och blir helt ensam. Då blev hon representant för den vanliga svenska ungdomens strävan efter frihet. I dag tror jag att man skulle ha gjort henne till en representant för unga muslimska tjejer. På sätt och vis har det blivit svårare för unga tjejer att bryta sig fria från den här typen av strukturer. Nu skyddar vi grupper mer än individer. Och Leilas liv handlar så mycket om strävan efter frihet från gruppen.
l2

Leila säger att hon är bög i en kvinnas kropp. Samtidigt kallar hon dig bögjävel?
– Jag flydde från Sverige för att det var så kvävande och politiskt korrekt, lättkränkt och tillrättalagt. När hon skrek bögjävel tog jag inte åt mig. Det är en jargong. I och med att jag kommer från förorten tyckte jag att det var befriande, för det är så man pratar där.

2003 dök hon upp som hemlös – och blev portad på härbärgen. Du skriver att hon var den hon alltid hade varit, men att världen hade förändrats.

– Egentligen var Leila den hon alltid hade varit; en stor person som aldrig hade haft ett vanligt liv. Men musikbranschen hade förändrats. Runt millennieskiftet, när hon hamnade på gatan, hade folk slutat köpa skivor. Resurserna och maskineriet hade försvunnit. Det hade varit svårt att göra comeback. Hon hade inte hängt med i den nya tiden eller den nya tekniken. Och det är också en del av berättelsen. Man hamnar utanför samhället på det sättet också. Samtidigt har bilden av henne de senaste åren bara skildrat det som hänt efter storhetstiden. Min bok blundar inte för dalarna, men vill påminna om topparna. Den är en hyllning till den stora artisten Leila K.

Historien om Leila K kom ut den 17 oktober på Lind & Co

TEXT:

BILD: skriv ut sidan