FAKTUM | 2014/04/29 Reportage

Smidigt, tryggt och säkert. Så marknadsför sig internetföretaget Guldbrev.se, som uppger att de har över 100 000 nöjda kunder. Men när Faktum på prov skickar in guld i hopp om att få det pris som ska vara bäst i branschen försvinner både pengar och guld.

Läs mer om Faktums guldtest här

Guldföretag på nätet har ploppat upp som svampar ur jorden de senaste åren. En av de största aktörerna är Guldbrev AB, som också står för nära en tredjedel av de anmälningar till Konsumentverket som rör oseriösa guldhandlare de senaste fem åren.

På företagets hemsida utlovats ett högre guldpris än i de flesta butiker som Faktum testat i Malmö och Göteborg. För att undersöka Guldbrevs löften till konsumenterna skickar vi in tre olika guldsmycken – som privatpersoner.

Det tar en arbetsdag för Guldbrev att värdera det inskickade guldet. På deras hemsida anges guldpriset vara 190 kronor grammet för 18 karat samma dag som guldet värderas. Trots det erbjuder Guldbrev med vändande mejl endast 146 kronor grammet. Totalt blir det över 900 kronor mindre än utlovat.

På deras hemsida anges guldpriset vara 190 kronor grammet för 18 karat samma dag som guldet värderas. Trots det erbjuder Guldbrev med vändande mejl endast 146 kronor grammet.

-Ja, då har guldpriset tyvärr gått ner precis när vi värderade, säger en kvinna i Guldbrevs kundtjänst, som vägrar uppge sitt namn.

Thomas Nilsson, från Örebro, är en av flera drabbade säljare. Han skickade in guld för över ett år sedan till guldbrev.se, som då utlovade ett pris som gick ner med över en tredjedel i samma stund som det var dags för värdering.

– Det är bullshit rent ut sagt. Guldbrev verkar spåra ens IP-adress, de ser att det är en viss kund som kollar deras hemsida och sedan ändras priset, säger Thomas Nilsson som testade att använda två olika datorer och en mobiltelefon – alla med olika IP-adresser. Thomas fick då tre olika guldpriser på Guldbrevs hemsida. Dessa skickade han in som bevis till Konsumentverket, när han anmälde företaget.

Men trots att Konsumentverket gav kritik, efter Thomas och andra konsumenters anmälningar, kvarstår problemet. Med hjälp av skärmdumpar har Faktum sparat bilder på hur Guldbrevs hemsida såg ut samma dag som guldet värderades. Priset var då 190 kronor grammet, inte 146 kronor. Det är först när vi använder de inloggningsuppgifter som Guldbrev skickat till oss, i egenskap av kunder, som priset går ner framför våra ögon.

Även Sveriges Television har stött på fenomenet när de granskade liknande internetföretag för några år sedan.

– Vi märkte av detta i vår kartläggning, men fick tyvärr inte med det i våra reportage, säger journalisten Micke Grill Pettersson, SVT Rapport.
Han förklarar att internetföretag kan använda sig av så kallade cookies och IP-spårning för att anpassa vad användaren ser på sin dator.

Faktum försöker nå Guldbrevs vd, Magnus Johansson, under en veckas tid för en förklaring. Men utan resultat. När vd:n till slut svarar vill han inte ställa upp på en telefonintervju, utan endast svara via mejl.

”Vi arbetar med IP-spårning för flertalet olika kanaler som en beställning kan komma ifrån”. Vd Magnus Johansson svarar också att hemsidan sparar cookies: “så att vi skall kunna visa ett så rättvisande pris till kunden som möjligt, men det händer att detta kan bli missvisande.”

Eftersom Magnus Johansson inte ställer upp på en riktig intervju får vi inte möjlighet att ställa en rad följdfrågor. Men när vi begär att få ta del av hur Guldbrev ändrat sitt guldpris under samma dag som vårt guld värderats får vi svaret: “Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta fram denna data då den inte finns sparad någonstans.”

– Det är ju ett skämt, de kan säga vad som helst och ändra priserna hur som helst utan att vi konsumenter får någon insyn, säger Thomas Nilsson, som efter sin anmälan mot Guldbrev i stället valde att sälja sitt guld i butik på stan för ett betydligt bättre pris.

Vd:n på Guldbrev, Magnus Johansson, bemöter Thomas Nilssons och de andra närmare 30 anmälningarna till Konsumentverket så här: “Det är inte så anmärkningsvärt, även om det fortfarande är tråkigt, helst skulle vi se att alla var nöjda.”

Fotnot: Vid publicering har Faktum fortfarande inte fått tillbaka det guld vi skickade in. Det har nu gått 33 dagar. Först när Guldbrev förstår att vi är journalister uppger de att guldet är i postboxen. Vd:n Magnus Johansson svarar skriftligen att deras rutiner tyvärr har brustit.

DAG FÖR DAG – TEST AV GULDBREV:

Dag 1, fredagen den 28 mars
Postar guldet i påsen som vi beställt från Guldbrev. Priset för 18 karats guld ligger på 207 kronor per gram 18-karats guld. Vid samtal med Guldbrevs kundtjänst säger de att vi kommer få utlovat kampanjpris, alla samtal är bandade.

Dag 4, måndagen den 31 mars (en arbetsdag senare)
Guldbrev värderar guldet till 2 653 kronor, det blir drygt 1 200 kronor mindre än det beräknade pris som angavs när vi innan helgen skickade in guldet.
När vi går in på hemsidan står det att guldpriset har gått ner till 190 kronor per gram. Det innebär att den nya värderingen gör att vi fått 917 kronor för lite. Skrämdumpar från den 31 mars visar att priset var 190 kronor.

Dag 5, tisdagen den 1 april
Vi ringer Guldbrevs kundtjänst, i egenskap av kunder, och ifrågasätter värderingen, de mejlar efter begäran hur de vägt och värderat guldet. Vägningen är korrekt, men karaten på en av ringarna fel. Det som har ändrats är guldpriset.
Vi ber dem skicka tillbaka guldet, vi är inte intresserade av att sälja till det låga priset.
Lite senare på dagen går priset – när vi kollar guldbrev.se från en annan dator – tillbaka till 190 kronor. På datorn där vi loggat in som befintlig kund är dock priset fortfarande lägre.

Dag 6, onsdagen den 2 april:
Nu är priset igen 190 kronor per gram 18-karats guld. Och det rör sig bara någon krona upp eller ner under de kommande veckorna.

Dag 14, torsdagen den 10 april:
Vi sitter i telefonkö i en timme och sju minuter, utan att komma fram till Guldbrevs kundtjänst.
Vi mejlar Guldbrev och frågar varför vi inte har fått tillbaka vårt guld.
Guldbrev svarar och beklagar telefonkön. De ska beställa ut guldet från sin värdedepå, det är inte gjort än trots att det har gått två veckor sedan vi bad om att få tillbaka guldet.

Dag 18, måndagen den 14 april:
Vi mejlar Guldbrev igen och frågar om vi kan få kollinummer som vi kan följa posten med guldet.

Dag 19, tisdagen den 15 april:
Guldbrev svarar att de ska skicka kollinummer så fort guldet är på väg. Det är alltså inte skickat än.

Dag 32, måndagen den 28 april:
Vi mejlar Guldbrev och frågar vart vårt guld har tagit vägen och varför vi inte har fått utlovat kollinummer. Guldpriset har legat stabilt runt 190 kronor, aldrig så lågt som 146 kronor de gånger vi kontrollerat sidan under månaden.
Det är nu vi träder fram som journalister, då händer ett mirakel – efter 32 dagar ska guldet enligt företagets vd ligga i postboxen.

TEXT: Josephine Freje

BILD: Mario Prhatskriv ut sidan