FAKTUM | 2013/06/26 Nyheter

 

Faktum Hotels - Room 1

 

Faktum Hotels har belönats med åtskilliga priser över hela världen. Nu senast med ett brons och silver i Cannes.

Tidigare har den fiktiva hotellsajten www.faktumhotels.com vunnit guld bland annat i de amerikanska reklamtävlingarna Art Directors Club och One Show samt i det svenska Guldägget.

– Men den stora segern är att den fått så stor uppmärksamhet både i Sverige och ute i världen. Syftet med Faktum Hotels är framför allt att skapa debatt om hemlöshet och socialt utanförskap, säger Aaron Israelson, chefredaktör för Tidningen Faktum.

Vid första anblicken ser faktumhotels.com ut som ännu en av dessa lyxiga sajter för designhotell runt om i världen. När man tittar närmare på bilderna upptäcker man att ”rummen” är sovplatser under broar, i järnvägsvagnar och i rivningskåkar runt om i Göteborg.

Varje virtuellt rum går att boka för 100 kronor natten. Alla pengar går oavkortat till Faktums arbete för hemlösa och socialt utsatta.

Faktum Hotels finns även på engelska och har spritts över världen via sociala medier. Den har också uppmärksammats i tv, tidningar och resemagasin i ett stort antal länder.

–  Faktum är en lokal tidning i Göteborg och Skåne. Men hemlöshet är ett globalt problem som politiker gör alldeles för lite för att lösa, säger Aaron Israelson.

 Faktum Hotels är framtagen av reklambyrån Forsman & Bodenfors med hjälp av Thomson Interactive. Fotograf är Håkan Ludwigson.

TEXT:

BILD: skriv ut sidan