FAKTUM | 2017/02/08 Reportage

I ett kassaskåp på en indisk restaurang göms ett konstverk med potential att vända upp och ner på Faktumförsäljare Lothar Sommers tillvaro. Vi fick följa med i jakten på tavlans rättmätiga värde – en historia som går från Hollywood till Antikrundan.

Innanför den gulnade trädörren, uppfläkt av flera decimeters hål, sitter Lothar Sommer i fotändan på sin säng. På tio kvadratmeter ryms alla hans ägodelar. Pappershögar, en tjockteve och ett dator- bord med en uppfälld laptop. I ett hörn, lutat mot en bokhylla, står ett platt, rektangulärt paket inslaget i brun papp. Lothar pillar upp en cigg ur paketet i bröstfickan och slänger en blick på en av de fyra tavlorna han har på väggarna. En oljemålning, som hänger lite på sniskan, föreställandets två lekande barn i högt gräs.
– Den hittade jag på soptippen i Högsbo. En gång i tiden såldes den faktiskt för 2 500 kronor, säger han med tydlig amerikansk accent och släpande vokaler.
Även de resterande tavlorna i rummet kommer från soptippen. Men konstverket som betyder allra mest för honom, ett miniatyrporträtt av honom själv som 19-åring, vågar han inte hänga upp på väggen. Han pekar på dörren och de gapande hålen – spåren efter en granne som försökte slå sig igenom dörren med en kofot.
– Han försvann innan polisen kom hit, sen dess har han hållit sig borta.
Trots att det var flera månader sen har hyresvärden på det privata boendet fortfarande inte lagat dörren. Och porträttet som målades över för 40 år sedan på andra sidan Atlanten ligger istället inlåst i ett kassaskåp på en indisk restaurang nära Järntorget.

Som ung i Los Angeles på 70-talet knegade den 19-årige Lothar inom restaurangbranschen och hade precis gift sig med sin första kärlek, Patsy. Samtidigt hyste han en dröm att stå framför filmkameran i Hollywood. När han via en gemensam bekant kom i kontakt med konstnären och skådespelaren Kenneth Kendall såg han en väg in i branschen. Kendall, mest känd för att ha skulpterat en byst av James Dean, erbjöd sig att hjälpa till. Han fotograferade en lättklädd och leende Lothar för att visa upp bilderna för sina Hollywoodkontakter. Lothar var hoppfull. Med hjälp av portfolion och den äldre konstnärens kontakter blev han presenterad för skådisar och regissörer. Allt verkade rulla på i rätt riktning när Patsy plötsligt ville bort från Hollywood. Det dekadenta levernet passade henne inte.
– Hon var avundsjuk och ville inte dela mig med andra. Hon gillade inte sättet att leva på, det var mycket droger och homosexuella män, säger Lothar med ett snett leende.
Det unga paret flyttade istället till Florida. 

Lothar blev även fotograferad i Hollywood.

Efter några år tog äktenskapet slut och Lothar jobbade vidare på olika krogar. Under mitten av 80-talet öppnade han till slut en egen bar i Miami. En dag när han låg på stranden kom en bikiniöverdel flygandes, Lothar fångade den och överlämnade den till dess skamsna ägare. Hon hette Lotta, de blev kära och tre månader senare hade han sålt baren och följt med henne till Göteborg.
– Jag är en äventyrare och tänkte: ”Sverige, varför inte”. När jag landade var det mitten av april och det låg fortfarande snö på marken! Som tur var hade jag köpt en skinnjacka med foder innan jag lämnade Miami.
Lotta jobbade som servitris på en italiensk restaurang på Avenyn och det dröjde inte länge innan även Lothar fick anställning. De gifte sig, han läste svenska på dagarna och plockade disk och serverade matgäster på kvällarna.

Efter sju år hände allt samtidigt: restaurangen granskades av myndigheterna och omfattande skattefusk upptäcktes, det blev rättegång och flera av de anställda dömdes till böter då ägarna medgav att löner betalats ut svart. I samma veva brakade även äktenskapet samman. Inom loppet av ett år blev Lothar skuldsatt, bostads- och arbetslös. Att skaffa ett nytt jobb utan någonstans att bo var inte lätt och utan inkomst kunde han inte betala sina skulder. Kronofogden kopplades in och med en prick i registret blev det i stort sett omöjligt att hitta en lägenhet.
När Faktum startade år 2001 var Lothar bland de första som sålde tidningar. 2016 bestämde han sig för att kontakta Kendall – bara för att mötas av beskedet att konstnären hade gått bort. Men han fick också för första gången reda på att Kendall hade målat av en av de lättklädda bilderna på Lothar.
Kvinnan som förvaltade dödsboet lät skicka porträttet med post och efter några veckor hade han tavlan i sin ägo.
– För mig är den oersättlig, säger Lothar på bussen på väg mot kassaskåpet på den indiska restaurangen.
Men han vill ändå få porträttet värderat. Annars går det inte att försäkra tavlan. När vi kommer fram till restaurangen sitter ägaren utanför i solen och röker. Han hälsar avmätt och berättar att han under kort tid har drabbats av fyra inbrott – därför vill han inte visa var kassaskåpet står. Han fimpar och går in. När han kommer ut igen räcker han över en liten låda med Lothars namn på. Skrivet med svart spritpenna.

 

Det målade porträttet som Antikrundans experter värderade.

Försiktigt öppnar Lothar paketet och tittar på målningen av sig själv. Hans bruna hårsvall, den nakna överkroppen och det bländande leendet gör att han påminner om Burt Reynolds karaktär, porr- filmregissören Jack Horner, i filmen Boogie Nights. Sen packar han ner tavlan igen och påbörjar den korta promenaden mot Göteborgs Auktionsverk.
Inne i den stora lokalen lägger Lothar ivrigt fram miniatyrporträttet på den svarta disken. Bland bestickserviser, bärnstenssmycken och en kinesisk urna påbörjar personalen arbetet. Samtidigt som Lothar berättar sin historia i snabbversion slår de i olika register på datorn.
Dessvärre visar det sig att tavlan är svårvärderad. De kan hitta en skulptur av James Dean men ingen annan konst av Kendall ligger ute till försäljning. De uppskattar tavlan till max 1500 kronor.
Lothar är besviken men har inte gett upp.
– Nästa tisdag kommer Antikrundan till stan, säger han innan vi skiljs åt.

Inne i konsertlokalen på Restaurang Trädgår ́n råder fullständigt kaos. Medelåldern är hög och armbågarna är vassa när Antikrundan är i stan – en dam i tjocka glasögon tränger sig förbi beväpnad med en blå IKEA-kasse med en rasslande ringbrynja i. Lothar, dagen till ära uppklädd i blankpolerade svarta finskor, är nervös. När han kommer fram till bordet blir han mottagen av Andreas Rydén, chefsexpert på Bukowskis konstavdelning. Han plockar direkt med sig tavlan, det här är något som går att filma. Efter att ha fått lite puder i ansiktet lotsas Lothar ut på grusplanen utanför restaurangen. Under ett vitt partytält nålar de upp porträttet på en svart sidenkudde samtidigt som två kameramän och programledaren Anne Lundberg skakar hand med Lothar. Med den långa ringlande kön som fond berättar Lothar återigen sin historia. När intervjun är över kommer slutligen domen: chefsexperten
på Bukowskis uppskattar tavlans värde till 3 000 – 4 000 kronor och råder honom att försäkra den. 
När kamerorna slutat filma frågar jag Lothar om han är nöjd.
– Nej, men det här är en början. Jag hade ändå inte sålt den men jag vill att min systers barnbarn ska ärva den när jag dör. Men nu måste jag tillbaka till restaurangen och låsa in tavlan i kassaskåpet igen, det är fortfarande inte säkert att ha den hemma.

KONSTÄREN

KENNETH GORDON KENDALL:
Född: 27 november 1921
Död: 3 september 2006 i Los Angeles, California. Han är mest känd för sin skulptur av James Dean som står i Griffith Park Observatory i Los Angeles.

ANTIKRUNDAN:
Är det program flest svenskar vill delta i.
Tvåa är ”Halv åtta hos mig”.
Det program man vill undvika är ”Ex on the beach”.

 

TEXT: Henrik Björck Wigartz

BILD: Mario Prhatskriv ut sidan