FAKTUM | 2014/02/01 Reportage

Dags att bli med gymkort och personlig tränare? Pass upp! Nyårslöftet kan skada din hälsa allvarligt. Många proffstränare i gymindustrin vet inte vad de håller på med. Faktum avslöjar bluffkulturen i landets många muskelfabriker.

Alla tjejer som passerar gymmets reception har svarta tights. Par efter par passerar den svarta skinnsoffan vid entrén. Till vänster hänger ett tidningsställ där blanka omslag på blanka personer får tidskriften Forskning & Framsteg att se malplacerad ut. Till höger en kaffemaskin, vars pysande knappt överröstas av dunkandet som hörs från själva gymmet och som sannolikt stämmer perfekt överens med det där som kallas “gymmusik”.
Framför receptionsdisken står en överviktig kvinna och talar med Sara, som vi bokat tid hos. Samtalet drar ut på tiden. Faktums utsända har hunnit börja fundera på varför allt här tycks vara på engelska när den kraftiga kvinnan är klar. Turen har kommit till Faktums reporter. Vi har nämligen bokat tid för något som blir allt vanligare: en konsultation med en personlig tränare.
Ja, att vi lever i coachernas tidsålder kan knappast ha undgått någon. När de livsavgörande val vi kan och bör göra bara ökar i antal kan det vara skönt med någon som håller oss i handen och pekar ut vilken väg som är den rätta. Tillsammans med dagens omättliga hälsointresse har en perfekt mylla skapats för framväxten av en relativt ny yrkeskategori: de personliga tränarna. Eller PT:s, som de också kallas. Bara i Göteborg och Malmö finns det hundratals PT:s som tävlar om de potentiella klienternas gunst.
Men det är en omdiskuterad bransch som får kritik såväl inifrån de egna leden som av andra verksamma inom träningsindustrin. Träningsluttrade gymrävar ifrågasätter vad yrkeskategorin ens ska vara bra för medan läkare och sjukgymnaster oroar sig för tränarnas bristande kunskaper i anatomi. Men finns det någon fog för kritiken?
I rollen som potentiell PT-kund ringde vi runt till 55 personliga tränare på olika gymkedjor i centrala Göteborg och Malmö. 26 av dem såg inget problem i att ta sig an oss, trots att Faktums utsända under samtalet beskrev tydliga symptom på en korsbandsskada. En fotbollsmatch för tio dagar sedan som slutat med vridning, fall, omedelbar svullnad och ett knä som känns både opålitligt och är svårt att räta ut var inget hinder för att träna med dem. Allvaret med skadan gick dem ofta helt förbi och flera gånger kändes det som att tränarna inte lyssnade.
Men kanske är det annorlunda när man möts ansikte mot ansikte?

PT-branschens framväxt har till stor del möjliggjorts av de landvinningar gymindustrin gjort de senaste åren. Enligt en artikel i Nya Affärer ökade de fem stora svenska gymmen Sats, Actic, World Class, Nordic Wellness och Fitness24seven sin omsättning i snitt med 80 procent mellan 2008 och 2012. Kurvan över antalet fysiska gymanläggningar pekar enligt SCB i samma uppåtgående riktning, och sammantaget skapas också fler arbetstillfällen i PT-branschen.

”Smörj knäet med Voltaren”
PT-Sara visar vägen till något sorts halvmöblerat konferensrum. Vi slår oss ned vid kortsidan av ett ovalt bort, på vilket hon placerar ett formulär som fylls i allteftersom. Hon frågar om mål och kosthållning och när den befintliga tränings­situationen kommer på tal passar reportern på att beskriva ”det dåliga knäet”. Diagnosen kommer direkt och självsäkert, utan undersökning eller vidare kontroll: Kanske är ledbanden uttänjda, men det är absolut inget som skulle förvärras av träningen hon skulle ordinera, konstaterar Linda.
Hon är i alla fall inte lika drastisk som vissa av de personliga tränare vi ringt runt till som bland annat sagt att “du kan ju gå till en vårdcentral, men det vet man ju hur de är. De botar cancer med vatten och vila på de ställena”. Andra förslag vi fått är att träna knäböj och cykling – eller att vi helt enkelt ska smörja knäet med Voltaren.
Enligt Jón Karlsson, meriterad professor i ortopedi och idrottstraumalogi, skulle träningsförslag som dessa kunna förvärra skadan.
– Ja, det här är helt fel. Helt fel. Om man inte kan sträcka ut knäet betyder det att något är vägen, och det kan man inte träna sig ur. Den här skadan ska undersökas av någon som kan undersöka den väl, säger Jón Karlsson och fortsätter:
– Det är verkligen synd att de inte ser det eftersom det är så tydliga symptom.

Chins är lite kluriga att få till, men väldigt effektiva. Allt som behövs är din egen kropp och något att hänga den i.

Att begära att en PT ska diagnostisera ett dåligt knä vore att begära för mycket. Att inte ta sig an personer med en, för tränaren, oklar skadebild är det däremot inte. Närmare hälften av de personliga tränarna i undersökningen ville dock att en läkare skulle undersöka knäet innan det blev aktuellt med träning, just för att undvika att förvärra skadan.
En PT med sådan självinsikt hade tyvärr inte Chantal Markussen turen att träffa. Till skillnad från oss drogs hon med riktiga skador när hon sökte sig till en personlig tränare. Utöver reumatism och den kroniska ledsjukdomen psoriasisartrit har hennes stora byst lett till ryggont. Dessutom har hon problem med knäna.

– Jag kände att jag behövde lätta på vikten både för mina knän och ryggens skull. Jag ville bli stark och må bra, säger hon.
Eftersom Chantal åkt konståkning i åtta år visste hon att hon kunde träna hårt, men hon behövde en kickstart och någon som gav henne rätt redskap. Under konsultationen förklarade Chantal varför hon ville gå ner i vikt och vilka förutsättningar hon hade. Trots detta verkade PT:n inte förstå Chantals smärtor och hur de begränsade henne.
– Varje gång jag kom dit frågade han hur det var med knäna och brösten. Han fattade inte att jag alltid kommer ha ont i knäna, och att det inte handlade om brösten utan den smärta jag fick i ryggen av tyngden, säger hon.

Fick inga kostråd
Under den här tiden tränade Chantal fem till sex gånger i veckan och åt extremt lite. På en dag fick hon i sig två måltidsersättningar och ett riktigt mål mat. Sammanlagt blev det 600 kalorier, vilket PT:n tyckte lät rimligt (2000 kalorier per dag är rekommenderade för en kvinna, enligt dietister på Sahlgrenska). Eftersom Chantal själv kände att hon inte hade tillräckliga kunskaper kring maten hade hon redan från början bett sin PT om råd på den fronten. Men trots sin kostrådgivarutbildning var han inte till stor hjälp.
– Han sa till mig att det bara är elitidrottare man kan göra matschema åt. I stället skickade han en länk till Livsmedelsverkets hemsida.
Någon kostrådgivarutbildning har inte Sara, men det hindrar henne inte från att förklara ett och annat om mat där vi sitter i det kala konferensrummet. Enligt henne borde ett dagsintag på 1 800 kalorier, som i detta fall, innebära viktnedgång. Orsaken till att så inte sker är att reportern delar upp intaget på endast tre måltider om dagen i stället för att äta var tredje timma.

Marklyft tränar nästan hela kroppen och hör till de tidlösa grundövningar som alltid fungerat, men kan förvärra om du har skador.

Detta är en uppfattning man hör lite då och då, men som allt fler experter på området numera avfärdar. Fastetrenden som sveper över Sverige är ett exempel på detta – vem hade gått ner i vikt med 5:2-metoden, eller annan typ av fasta, om kroppen “gick in i svält” efter fyra timmar?

Vi fortsätter prata om träning medan formuläret framför Sara fylls på. Precis som många av hennes kollegor vurmar hon för funktionell träning, vilket hon beskriver som träning med hela kroppen. Som exempel tar hon TRX och kettlebells, träningsredskap som de flesta gym numera gjort rum för jämte skivstänger och hantlar.

Nymodigheter som detta är en av orsakerna till att man kan ställa sig skeptisk till stora delar av PT-industrin. I alla fall om man ska tro träningsexperten Jacob Gudiol.

– Den handlar mycket om trender och vad som är hajpat inom träning för tillfället. Just nu är det kanske gummiband, TRX eller kettlebells. Men vad som är bra och effektiv träning förändras inte. Det som funkade på sjuttiotalet funkar fortfarande, säger han och syftar på gamla hederliga hantlar och skivstänger.

– Men en personlig tränare måste sälja in vad de gör. De måste ju ge intryck av att vara experter.
Jacob Gudiol sitter i styrelsen för Idrottsmedicin Syd och skriver regelbundet för styrketräningstidningen Body samt bloggarna Träningslära och Träna Styrka. Där ägnar han sig ofta åt att slå hål på träningsmyter.

Går en del av din dyrbara PT-timme åt till att springa på löpband? Gör det innan ert pass börjar i stället.

Tar betalt för råd om löpband
Och det är just på olika internetforum som erfarna gymrävar oftast luftar sin skepticism gentemot personliga tränare. “Det är uteslutande helt vanliga människor som skickats på kurs och som sedan ska instruera andra. Innan kursen har dom knappt tittat på en vikt”. ”De flesta PT:s tränar ju knappt själva och anser de kan allt efter en 2 v kurs”. ”Vad PT:s säger kan man ta med en nypa salt om man inte känner personen i fråga.”, är några av citaten man kan hitta.
– De ser ju PT:s som gör saker som är dåliga eller ineffektiva för sina klienter. Eller tar betalt för att säga åt dem att springa på ett löpband. Ofta är uppfattningen att ”jag skulle kunna göra det bättre”, förklarar Jacob Gudiol.
Enligt honom handlar det inte främst om att den träning de personliga tränarna lär ut är inkorrekt, utan snarare att det “träningsbibliotek” de hämtar sin kunskap från helt enkelt är för litet.
– En personlig tränare borde kunna många typer av ­träning. Visst, för vissa klienter kanske det räcker att använda någon maskin på gymmet. Men sen då? En bra PT måste kunna ta dig vidare. Risken är att de följer en mall, att de bara kan en väg från A till B i stället för att lära sig principen bakom träningen.

Bröstmuskler är inte förbehållet grabbar. Kungen av övningar är så klart bänkpress, men hantelpress är en fullgod variant.

Alla kan vara PT
Problemet, menar många, är även att “personlig tränare” är en oskyddad titel. Vem som helst kan kalla sig PT och det finns knappt några krav på vad de ska kunna.
Utbildningarna de flesta gått är sällan längre än ett par veckor och under denna tid trängs lektioner i anatomi med sälj-, pr- och fettmätningskurser.

Den som bestämt sig för att investera i en personlig tränare kan stöta på allt från någon som under flera år jobbat som akrobat och som fnyser åt PT-utbildningarna, till någon som läst tre års biomedicin på högskolan, eller en träningsentusiast som enbart tagit en tvåveckorskurs på någon av de stora PT-skolorna. Därför är det också viktigt att som potentiell klient titta bortom eventuella PT-diplom. Vad har tränaren för övriga utbildningar? Personliga intressen? Som en tränare vi pratat med uttryckte det: “Man blir inte PT av en PT-utbildning.”

Den som är bra på att bygga muskler är kanske inte samma som kan hjälpa dig att slå nytt rekord på Göteborgsvarvet eller gå ned en betydande mängd i vikt.
Chantal Markussen hamnade uppenbarligen hos fel person. Kostbiten fungerade inte alls, och inte heller under träningspassen verkade PT:n ha någon plan. Han var sen, avbokade då och då med ursäkter som att han var trött eller inte orkade och när han väl var där koncentrerade han sig ofta på annat. Vid ett sådant tillfälle skadade Chantal sig under en ryggövning.
– Han hade fullt fokus på sin egen träning och kollade inte ens att jag gjorde rätt, säger hon.
Övningen resulterade i att ischiasnerven kom i kläm och Chantal blev liggande på golvet.

– Jag kunde inte göra någonting på flera veckor och fick lägga flera tusen på rehabiliteringsmassage för att bli bra, säger hon.

En av tränarna i undersökningen ville träna knäböj, trots en ”korsbandsskada”.

Droppen kom när PT:n åkt på semester fast de hade gjort upp om att träffas. Efter det hörde Chantal inte av sig mer. I stället fick hon pengarna tillbaka och har sedan dess fortsatt träna på egen hand
Och det kommer vi nog också att göra. Efter knappa timmen börjar konsultationen lida mot sitt slut och Faktums reporter avböjer Saras erbjudande om en guidning genom de lysrörsupplysta lokalerna. På väg ut genom grindkorset hörs samma låt som spelades inledningsvis. Eller kanske någon helt annan. Det är i princip omöjligt att avgöra.

Så gjorde vi:
Med hjälp av Jón Karlsson, knäexpert och professor i ortopedi och idrottstraumalogi, utformade vi en skadebild med tydliga symptom på en korsbandsskada. Därefter ringde vi 55 slumpvis utvalda personliga tränare på gym i Skåne och Göteborg och utgav oss vara potentiella klienter.
Vi presenterade vår skada för att se vad vi fick för svar. Ville de ta emot oss, och hur skulle vi i sådana fall träna? Vi var alltså inte primärt ute efter att testa deras diagnostiska förmåga, utan ville se om konkurrensen fick dem att ta sig an personer de uppenbarligen borde låta bli att träna.
26 av de 55 personliga tränarna svarade att de kunde ta sig an oss.
29 stycken bad oss att kolla upp skadan först för att vara på den säkra sidan. Flera kommenterade att det säkert inte var någon fara, men att det var bäst att kolla med någon behörig ändå.
Två av de personliga tränarna kunde direkt identifiera att det handlade om en korsbandsskada. Påpekas bör att den ena personen enbart hade en PT-utbildning i bagaget, och den andra hade utöver det läst hälsopedagogik. Fyra av de personliga tränarna vi kontaktade hade en bakgrund som sjukgymnaster, men ingen av dem förstod vad vi hade ”råkat ut för”.

Det här är PT-skolorna
Eftersom personlig tränare inte är en skyddad titel får vem som helst kalla sig det, utbildad eller ej. De flesta väljer dock att skaffa sig en licens. Utbildningarna kostar allt från 30 000 till 70 000 kronor även om det oftast inte handlar om mer än ett par, tre veckor i skolbänken. En stor del av tiden får man spendera hemma med självstudier för att hinna med allt som ska gås igenom. För trots den korta tiden innehåller utbildningarna många delar. Anatomi, praktisk träning och kost får dela plats med marknadsföring, sälj och motivationsdelar. Självklart ser innehållet olika ut beroende på vilken skola man väljer och graden av hur ingående de är likaså, men en sak har i princip alla gemensamt – det går undan.
 
YLab Education
Kostnad: 37 500 kronor. I priset ingår kursmanualer och litteratur.
Längd: 180 lektioner under 21 dagar.
Finns: Huvudkontor i Stockholm, men utbildar även i Malmö.
Övrigt: Håller även i en högskoleutbildning till PT på Högskolan i Dalarna, som kostar 49 000 kr per termin (exklusive moms).
 
DS Personal Training School
Kostnad: 29 995 kr exklusive moms.
Längd: 66 lärarledda timmar + självstudier.
Finns: I Göteborg, men erbjuder även utbildningar runt om i landet.
Övrigt: Innehar ackreditering från EHFA.
 
Safe
Kostnad: 71 290 kr inklusive moms. Om du beställer alla delar som krävs för att bli licensierad PT samtidigt kostar det 59 950 kr.    
Längd: 95,5 lärarledda timmar + självstudier.
Finns: I Stockholm, Göteborg, Malmö, Östersund.
Övrigt: Innehar ackreditering från EHFA.
 
Fustra
Kostnad: 34 540 kr inklusive moms.
Längd: 88 timmar. Inga självstudier anges.
Finns: I Göteborg
 
The Academy
Kostnad: 62 375 kr inkl. moms förutsatt att du har en egen Ipad. Annars kan du beställa en Ipad genom skolan.   
Längd: 204 lärarledda timmar + självstudier.
Finns: I Stockholm
Övrigt: Innehar ackreditering från EHFA (European Health & Fitness Association).
 
Vissa utbildningar anger tiden i timmar andra i dagar. I de fall där endast antal dagar uppges har vi valt att räkna med åtta timmar per dag

TEXT: Mia Pettersson och Alexandra Lindelöf

BILD: Mario Prhatskriv ut sidan